Vše, co byste měli vědět o ARAŠÍDOVÉM "MÁSLE"

Burákové “máslo” je bezpochyby nejznámější mezi všemi ořechovými krémy, přestože arašídy nepatří mezi ořechy. Většina ořechů se vyznačuje růstem na stromech. Arašídy však rostou v půdě a řadí se mezi luštěniny jako hrách či čočka.

Arašídové krémy mají vysoce kvalitní nutriční složení

Výhodou arašídového “másla" je vysoký obsah bílkovin, vitamínů a minerálů:

  • Bílkoviny - slouží k obnově a novotvorbě buněk. Souvisí s hojením a regenerací tkání.
  • Zinek - je nezbytný pro podporu imunity, syntézu bílkovin a tvorbu DNA.
  • Hořčík - hraje důležitou roli ve více než 300 chemických procesech v těle.
  • Vitamín B6 - je nezbytný pro zdraví srdce a imunitní systém.
  • Fosfor - pomáhá budovat zdravé buňky při výrobě energie.
  • Niacin - pomáhá trávení, nervovým funkcím a produkci energie.

Arašídové krémy přispívají k hubnutí

Konzumace arašídů pomáhá udržet si váhu a dokonce i hubnout. Je to dáno tím, že arašídy vyvolávají pocit sytosti díky obsahu bílkovin, tuků a vlákniny. V roce 2018 byla provedena studie, jejímž výsledkem je, že konzumace ořechů, včetně arašídů, snižuje riziko nadváhy a obezity. Ve stejném roce byla provedena další studie, která ukázala, že konzumace dvou čajových lžiček arašídového másla s jídlem, které má vysoký glykemický index, dokázalo stabilizovat glykemický index. O něco dříve byla provedena ještě jedna studie. Ženy, které konzumovaly arašídy dvakrát nebo vícekrát týdně, vykazovaly během 8 let menší přírůstek hmotnosti než ženy, které konzumovaly ořechy zřídka. 

Arašídové krémy podporují zdraví srdce a nízkou hladinu cukru v krvi

Arašídové krémy obsahují řadu živin, které zlepšují zdraví srdce:

  • Mononenasycené mastné kyseliny
  • Polynenasycené mastné kyseliny
  • Hořčík
  • Vitamín E
  • Niacin

Pro zdraví srdce hraje poměr nenasycených mastných kyselin k nasyceným tukům ve stravě nesmírně důležitou roli. Arašídové “máslo” má podobný podíl zdravých tuků jako olivový olej, který je známý svými příznivými účinky na kardiovaskulární systém. Pravidelná konzumace ořechů může vést ke snížení počtu úmrtí na srdeční choroby. 

TIP: Recept na Peanut Butter Jelly Cups bez cukru

Studie Americké diabetologické asociace naznačují, že přiměřená konzumace arašídového “másla” po dobu 6 měsíců může vést ke zlepšení zdraví srdce a ke snížení hmotnosti u lidí s cukrovkou.  Arašídové máslo je relativně málo sacharidové máslo, a navíc obsahuje tuky, bílkoviny a vlákninu. Tyto vlastnosti nemají významný vliv na hladinu glukózy v krvi, proto arašídové “máslo” může být dobrou volbou i pro lidi s cukrovkou.

Výhody arašídových krémů pro sportovce

Denní příjem kalorií se liší v závislosti na tělesné hmotnosti, stupni aktivity a rychlosti metabolismu. Díky vyššímu obsahu kalorií dokáže arašídový krém snadno zvýšit příjem kalorií a příjem nenasycených tuků. Proto mnoho kulturistů a fitness nadšenců zahrnuje arašídové krémy do svého stravovacího plánu. Navíc je arašídové “máslo” také zdrojem bílkovin, které jsou nezbytné pro budování a regeneraci svalové hmoty.